De multe ori, în țara aceasta a noastră, prejudecățile, clișeele și
remarcile pripite țin loc de adevăr, iar adevărul ― atât cât este acesta
omenește posibil ― este obturat, blamat, trunchiat sau ocolit cu bună știință.
În acest an al Centenarului Unirii de la 1918, se aud fel de fel de remarci în
spațiul public, unele chiar despre țările Țării, despre provinciile istorice
(cum li se mai spune), despre temeiurile noastre de a exista ca stat. Cele mai
multe și mai aspre privesc Transilvania, dar nici Moldova nu este scutită. Ba,
aș spune că cele legate de Moldova sunt mai adânci și mai dureroase, fiindcă ―
spre deosebire de Transilvania ― Moldova este încă sfâșiată și, parțial,
înstrăinată.
Recent, în contextul marii sărbători de la 24 ianuarie, am auzit formulări
de genul „unirea Moldovei cu Țara Românească” sau, mai rău, „alipirea Moldovei
la Țara Românească”. Este drept că țara românească de la sud de Carpați și-a
asumat și prin nume misiunea de reconstituire a unității politice a poporului
român, a poporului omonim și că am învățat cu toții de mici că „soarele, pentru
toți românii, la București răsare”, dar formulările de mai sus sunt greșite. La
24 ianuarie 1859 nu s-a unit Moldova cu Țara Românească, ci s-au unit două țări
românești împreună. Când s-au luat deciziile de la Iași și București, în
ianuarie 1859, nici nu se știa unde avea să fie capitala. În al doilea rând,
Moldova era o țară la fel de românească precum era și Valahia. La 1859, s-au
unit Moldova și Țara Românească prin voința națiunii române și cu acordul
parțial al unora dintre marile puteri. Evident, au fost și unii moldoveni și
munteni temători, geloși sau chiar contrari unirii ― cum se întâmplă în orice
gest major omenesc ― dar voința majorității era aceea de unitate.
Se mai aude câteodată și observația că Moldova este mai săracă, că a venit
la „concertul” politic național cu multă sărăcie. Se poate ca ea să fi venit în
statul nostru unitar cu o zestre materială mai mică decât alte provincii românești.
Dar oare este asta de mirare? Dacă ne gândim la soarta acestei țări românești
dinspre răsărit, mirarea se transformă în admirație. Să luăm în calcul numai
cetele de barbari, venite toate dinspre imensele stepe și atrase de mirajul
celor două Rome (Roma Eternă și Noua Romă): jaful lor atingea mai întâi, dintre
toate țările românești, Moldova și iar retragerea lor, însoțită de robi, poame,
foc și sânge, se făcea tot prin Moldova; cu alte cuvinte, Moldova era cea
dintâi atacată și cea din urmă eliberată. Treaba aceasta s-a petrecut aproape
constant, cu intensitate mai mare la început, din secolele al IV-lea-al V-lea
până în pragul secolului al XVIII-lea, adică aproape un mileniu și jumătate.
Ultima invazie tătară în Moldova a fost la 1717 (aceasta atingând și
Maramureșul). Ar trebui să ne mirăm nu că Moldova este săracă, ci că au mai
rămas în ea piatră peste piatră și om lângă om. Au venit apoi ― după o scurtă
și grea perioadă de adunare a pământurilor românești răsăritene, întreprinsă
sub domnii cei vrednici, de la Bogdan I la Ștefan cel Mare ― frângerile sau
răpirile teritoriale dureroase și grave: mai întâi, „plămânii Moldovei”, adică
cetățile Chilia și Cetatea Albă (1484), apoi Tighina (1538), Hotinul (1715),
Bucovina (1775), Basarabia (1812) și altele. Rivalitatea ungaro-polono-otomană
pentru stăpânirea și dominarea Moldovei, a fost urmată de cea
austriaco-rusească, mai tenace și mai primejdioasă. Seria de războaie
austro-ruso-turce, derulate de dinainte de 1700 până după 1800, cu multe dintre
lupte petrecute chiar între Carpați și Nistru, au secătuit țara noastră de la
răsărit mai mult decât pe oricare dintre celelalte provincii. Jaful acesta nou,
din Epoca Modernă, este jaful neamurilor civilizate, celălalt, mai vechi, era
jaful „barbarilor”. Nu este de mirare că țăranul moldovean s-a învățat să
producă doar strictul necesar, din moment ce tot surplusul îi era luat cu
japca, prin pradă, de străini, iar ceea ce mai rămânea era pretins de boieri și
de domnie (ca să meargă, în mare parte, tot la străini, sub forma tributului).
Se face uneori distincția nepotrivită și se promovează chiar opoziția
dintre Bucovina și Moldova, cu remarca nefericită despre „civilizația
superioară” din Bucovina: „Eu nu sunt moldovean, ci bucovinean!”. Mai întâi,
trebuie spus că regiunea Bucovinei a fost chiar vatra Moldovei, a fost inima de
unde a pornit țara cea mare a Moldovei. În Bucovina se găsesc cele trei
capitale vechi ale țării, adică Baia, Siret și Suceava, aici se află marile
ctitorii și tot aici sunt gropnițele domnești cele de demult. Aici își doarme
somnul de veci părintele Moldovei, domnul Ștefan cel Mare și Sfânt, care, așa
viforos cum era, a deschis calea țării românești est-carpatice spre
înveșnicire. În al doilea rând, distincția dintre Bucovina și restul Moldovei
este de dată recentă (din secolul al XVIII-lea), anterior neexistând decât Țara
de Sus și Țara de Jos. Diviziunea cea veche nu a fost pe meridian (pe linia
nord-sud) ― cum au încercat și au reușit rușii să facă de-a lungul Prutului ―
ci pe paralelă (pe linia vest-est), după cum era structura țărilor românești
tradiționale, aflate între munți și Nistru încă din primul mileniu al erei
creștine. Prin urmare, bucovinenii nu sunt numai moldoveni, dar sunt chiar cei
mai vechi și mai neaoși moldoveni, dacă ținem seama de formarea voievodatului
Moldovei.
Nevoia de distincție a bucovinenilor vine din cel puțin două motive. Primul
este sensul peiorativ pe care-l dau unii, ignoranți sau răuvoitori, numelui de moldovean, iar al doilea este legat de
pătrunderea mai timpurie a Bucovinei sub influența civilizației occidentale, în
urma anexării ei de către austrieci. E rău să te stăpânească străinii ― cum
zicea Eminescu ― dar nu este totuna să te stăpânească un imperiu înapoiat sau
unul mai avansat. Când spun „înapoiat” și „avansat” mă gândesc la modelul
civilizației de succes care domină (încă) azi în lume și care nu este cel răsăritean sau bizantin, axat pe lumea rurală, pe
lentoare și fatalism, ci cel occidental, urban, concurențial-individualist,
bazat pe competiție, pe capital, pe bănci, pe comerț. Bucovina, cu toată drama
sfâșierii și deznaționalizării ei parțiale, a ajuns sub înrâurirea
Occidentului, deși, la scara istoriei, este greu de spus dacă a fost un noroc
sau nu. Oricum, pentru mine bucovinenii rămân neaoși și vrednici moldoveni.
Mai există însă în spațiul public și o distincție mult mai gravă, aceea
dintre moldoveni și români, pe care mulți dintre noi, în țară, o luăm în
derâdere sau o socotim minoră. Aceasta este însă sistematic cultivată de către
unii străini, mai ales în Răsărit, dar și de către unii români din Republica
Moldova, moștenitori ai educației (propagandei) sovietice sau cumpărați spre a
o răspândi și susține. Românii din țară tratează superficial această deosebire
inventată, pentru că orice om știe că toscanii sunt italieni, că saxonii sunt
germani, că normanzii sunt francezi, că toate națiunile au ramuri locale și
regionale etc. La fel, moldovenii, muntenii, oltenii, ardelenii, bănățenii sunt
români și nu poate să existe nicio contradicție între unii și alții. Ca urmare,
suntem și una și alta, nu doar una sau doar alta! Această dihotomie falsă
dintre români și o ramură a românității este însă mai primejdioasă decât se
poate crede, pentru că sapă încet și sigur la rădăcinile națiunii noastre. De când
există pe scena internațională Republica Moldova, confuzia se răspândește cu
repeziciune și în Occident, pentru că „statalitatea” creează identitate (mai
ales acolo unde, precum în Franța, statul se confundă cu națiunea și
naționalitatea sau etnia cu cetățenia). Din moment ce patria lui Eminescu este
România („Ce-ți doresc eu ție, dulce Românie, / Țara mea de glorii, țara
mea de dor?”), iar Eminescu este poet național și în Republica Moldova, cum să
se poată vorbi de moldoveni ca popor deosebit de acela al românilor? Este
lipsit deorice logică! Dar s-au mai văzut lucruri lipsite de logică ridicate la
rang de realitate. Firește, datoria oricărui intelectual român este să spulbere
confuzia și să evidențieze adevărul. Și mai acută în acest sens este datoria statului
numit România, a țării-mamă, care
pare adesea adormită, dar aceasta este o altă chestiune, care nu-și are locul
aici. Din pricina despărțirii voite dintre moldoveni și români, unii,
înverșunați, ne propun să uităm de vorba „moldoveni” și să folosim numai
etnonimul consacrat de români. Nu cred că asta este soluția. „Moldovenii” și
„Moldova” sunt mai mult decât două nume frumoase; ele sunt realități care
exprimă esența calității noastre de români. Datoria noastră este, dimpotrivă,
să le propagăm cu înțelepciune, astfel încât străinii și detractorii să poată
înțelege cât de români sunt moldovenii și cât de mult datorează moldovenilor
națiunea noastră românească.
Mai spun unii că Moldova și moldovenii s-au mișcat greu în istorie, dovadă
că până și descălecatul, adică întemeierea țării, s-a făcut din Ardeal, cumva
din afară sau din străinătate. Mai întâi, trebuie precizat că descălecatul nu e
totuna cu întemeierea țării. Întemeierea Moldovei s-a făcut ― ca și fondarea
Țării Românești ― pe parcursul câtorva secole (secolele XI-XIV), prin reunirea
tuturor țărilor românești de pe cuprinsul dintre Carpați, Nistru, Dunăre, Mare
și Ceremuș.
Descălecatul a fost doar un impuls politic (și nu demografic) venit dinspre
vest și rezultat din presiunea regalității
ungare asupra românilor din Maramureș. Această presiune grea a creat două
tabere în rândul nobilimii (cnezimii) românești maramureșene: una
colaboraționistă, în frunte cu nobilul Dragoș și alta revoltată, în frunte cu voievodul Bogdan. Dragoș a ajuns voievod în
Moldova, cu învoirea regelui Ungariei, iar Bogdan a fost voievod în Maramureș,
cu voia adunării cnezilor Țării Maramureșului și apoi în Moldova (Țara de Sus),
cu învoirea boierilor Țării Moldovei și împotriva intereselor Ungariei. Acest
impuls politic (Bogdan a venit cu 100-200 de familii de cnezi
maramureșeni) nu a fost însă extern. Pe vremea comunismului stalinist, i s-a
spus academicianului David Prodan ― când preda istoria
medie a României la Cluj ― că, susținând descălecatul, nu este marxist-leninist fiindcă privilegiază factorul extern în istorie. Pe vremea aceea,
„determinant” trebuia să fie „factorul intern”. David Prodan și-a înfruntat
cenzorii, spunându-le că „factorul extern” era inexistent în acest caz,
deoarece descălecatul s-a produs pe același fond de civilizație românească. Cu
alte cuvinte, românii (maramureșeni) au trecut la alți români (moldoveni).
Evident, consilierii sovietici din Universitate au înghițit în sec, dar au
contracarat cu altă aberație: maramureșenii erau valahi, iar moldovenii erau volohi,
adică două popoare înrudite, dar distincte.
În fine, ultima aberație despre care vreau să vă vorbesc este sărbătorirea
în acest an, 2018, peste Prut, a lui Ștefan cel Mare, ca simbol al
moldovenismului, menit să contracareze unitatea românească, sărbătorită în
România, la Centenar.
Nimic mai fals și mai neinspirat! Se vede că sunt slabi consilierii
propagatorilor moldovenismului. Ștefan al III-lea cel Mare și-a numit țara sa,
căreia noi îi zicem Moldova, „Țara Românească”. În scrisoarea trimisă Senatului
Veneției la 1477, marele domn se plânge că „cealaltă Valahie” (adică Muntenia)
nu este statornică în alianța contra turcilor. Prin urmare, adevărata Valahie
(= adevărata Țară Românească) și cea
dintâi era pentru domnul de la Suceava Moldova. Dar Ștefan a fost un unificator
al românilor ante litteram: a adus
Țara Românească de la sudul munților sub ascultarea sa de mai multe ori (fie și
cu sabia), a fost numit „conte” sau guvernator al Transilvaniei, a stăpânit
aproape 100 de sate, târguri și cetăți în Transilvania, a creat episcopie
(ajunsă apoi mitropolie) românească la câțiva kilometri de Cluj (la Feleacu), a pus stema Moldovei peste tot, de pe Târnave până în regiunea Dejului etc.
Recent, un tânăr cercetător de la Cluj a descoperit în Arhivele de Stat din
Milano un document tulburător, din 1489, prin care domnul Moldovei Ștefan cel
Mare este numit „regele Daciei”. De altminteri, Dacia figurează în mărturii
venețiene pentru circa trei decenii, la finele secolului al XV-lea și la
începutul secolului al XVI-lea (sub Ștefan și urmașii săi), ca principal aliat
al Occidentului în cruciada antiotomană. Prin urmare, Ștefan cel Mare este restitutor Daciae cu un secol înainte de
Mihai Viteazul și chiar de principii din familia Báthory, care visau formal
această mărire. Ștefan cel Mare nu este un simbol al moldovenismului, ci al
daco-românismului, așa cum s-a manifestat acesta în secolul al XIX-lea drept
precursor al României unitare moderne. Ștefan cel Mare este cel mai important
conducător politic și militar pe care l-au avut românii în Evul Mediu, un
conducător de talie europeană.
***
Dar Moldova mai are o bogăție uitată de unii, spiritualitatea, cultura
românească. Afirm asta bazându-mă pe cel puțin două argumente: primul este dat
de personalitățile și operele de excepție ivite din spațiul moldovenesc, iar al
doilea este dat de susținerea ideii de român
și de România. Ideea de român a fost apărată în Moldova încă din
Evul Mediu și a condus pas cu pas la formarea identității românești:
a.
În secolul al XIII-lea (1234), românii din sud-vestul
viitoarei Moldove refuzau slujba religioasă a catolicilor și se îndreptau, după
tradiție, spre propriii episcopi de rit bizantin, rezistând și atrăgându-i și
pe alții la modelul lor de viață spirituală.
b.
În secolul al XIV-lea (circa 1370-1380), românii din
Moldova îi ajutau în rezistența lor pe românii din Transilvania și respingeau
prozelitismul catolic, cerând, în locul preoților unguri, preoți vorbitori ai
limbii române.
c.
În secolul al XV-lea (1477), în Moldova lui Ștefan cel
Mare, ca și în Occident, se știa bine că existau două „Valahii”, adică două
Țări Românești, în care se vorbea aceeași limbă și se cultiva aceeași credință.
d.
În secolul al XVI-lea (1514; 1562), moldovenii se
mândreau cu originea lor romană (comună cu a celorlalți români), iar oștenii
erau încurajați la luptă de domnul țării prin invocarea acestei obârșii
ilustre.
e.
În secolul al XVII-lea, marii cronicari moldoveni au
scris, pentru prima oară în românește și pentru prima oară pe întreg spațiul
românesc (înaintea transilvănenilor și muntenilor), că românii din Moldova,
Transilvania și Țara Românească formează un singur popor, de origine romană, că
vorbesc o limbă neolatină (înrudită cu italiana, spaniola și cu celelalte limbi
romanice), că denumirile regionale de moldoveni, munteni, olteni, ardeleni etc.
nu fac decât să întărească unitatea
românească și numele general de români (rumâni), identic cu acela de vlahi
(valahi, volohi, blaci etc.), dat de străini poporului nostru.
f.
La începutul secolului al XVIII-lea, principele savant
Dimitrie Cantemir, ― primul cărturar român de valoare europeană și cu
conștiință clară de român ― scriind în latină și alte limbi de circulație și
cunoaștere internațională, a făcut cunoscută în mediile intelectuale ale lumii
unitatea și romanitatea românilor, latinitatea limbii, specificul moldovenilor
și al tuturor românilor. De la Cantemir pornește și Școala Ardeleană, ca și
toată izbucnirea de afirmare culturală națională a românilor din secolul al
XVIII-lea, prezentă în toate cele trei țări, de la Blaj la București și de Iași
la Râmnic.
g.
Toți marii învățați moldoveni din secolul al XIX-lea au
susținut unitatea românească, de la Kogălniceanu la Xenopol și Iorga.
Numai știind și pătrunzând toate acestea, se poate înțelege creația lui
Nicolae Iorga ― calificat de unii drept „istoric naționalist”, deși el a fost
unul național și internațional în același timp ―, mesajul său peste decenii și
secole, intuițiile lui, verbul lui înaripat, atunci când a scris inclusiv
despre „neamul românesc din Basarabia”. Iorga, care știa aproape toate
mărturiile de mai sus, a scris cele mai frumoase cuvinte care s-au văzut și
auzit vreodată despre România și țările ei de demult: „În timpurile cele vechi,
românii nu făceau nicio deosebire în ceea ce privește ținuturile pe care le
locuiau; pentru dânșii, tot pământul locuit de români se chema Țara Românească.
Țara Românească erau și Muntenia, și Moldova, și Ardealul, și toate părțile
care se întindeau până la Tisa chiar, toate locurile unde se găseau români.
N-aveau câte un nume deosebit pentru deosebitele ținuturi pe care le locuiau și
toate se pierdeau pentru dânșii în acest cuvânt mare, covârșitor și foarte
frumos, de Țară Românească”. Și adaugă, lămuritor: „Țara Românească a avut odinioară
un sens pe care foarte mulți l-au uitat și unii nu l-au înțeles niciodată; ea
însemna tot pământul locuit etnograficește de români”. Numai ignoranții sau/și
răuvoitorii se pot mira de aceste afirmații. La fel scrisese pe la 1700
Dimitrie Cantemir, când vorbea despre „toată Țara Românească, care apoi s-au
împărțit în Moldova, Muntenească și Ardealul” sau, cu câteva decenii mai
înainte, Miron Costin, convins că „numele [nostru] cel drept din moși-strămoși
este român, cum își cheamă și acum locuitorii din țările ungurești, și muntenii
țara lor și cum scriu și răspund cu graiul: Țara Rumânească”. Cu alte cuvinte,
în scrisul istoric din Moldova, de la 1600 până la 1900, se înregistrează
aceeași tradiție și aceeași direcție, a reflectării identității românești. Aici
nu este vorba despre naționalism sau despre românism, ci despre realitate, iar
această realitate vine de departe, tocmai de la 1200, când și Țara Moldovei era
o țară de țări. Firește, vorbele lui Iorga pot suna, la prima vedere,
metaforic, pot părea cu iz romantic stimulat de ideea națională, cum au și
fost. Pot părea așa, fiindcă se află în ele, pe lângă o nețărmurită erudiție,
multă simțire, multă osândă și durere, toată obida unui neam obligat să
trăiască aproape un mileniu despărțit. Firește, criticii știu că Țara
Românească și limba română nu au existat în realitatea palpabilă așa cum le
prezintă Nicolae Iorga, și Dimitrie Cantemir, și Miron Costin, dar ei nu pot
înțelege că ele au dăinuit în suflete și în inimi și că marii învățați moldoveni
despre această dăinuire vorbesc.
După toate acestea, oare nu era în firea lucrurilor ca cea mai
impresionantă doină („Balada”)
românească s-o compună Ciprian Porumbescu, cea mai frumoasă poezie dedicată
României s-o scrie Mihai Eminescu, cea mai emoționantă definiție a patriei
române s-o dea Mihail Kogălniceanu, cea mai frumoasă odă închinată limbii
noastre s-o alcătuiască Alexe Mateevici? Toți acești mari români au fost
moldoveni! Ei ne-au fost cei mai buni dascăli din lume întru românism și
românitate! Oare mai putem avea mirări, nelămuriri și îndoieli în această
privință? Mai mult decât atât, cunoscute fiind aceste antecedente cu rădăcini
la începuturile mileniului al doilea, adică acum aproape o mie de ani, nu era
oare de așteptat ca cele mai înalte culmi ale culturii românești să fie atinse
în Moldova? Cel mai mare poet român a fost și este Mihai Eminescu, cel mai mare
povestitor este Ion Creangă, cel mai mare compozitor este George Enescu, cel
mai mare istoric este Nicolae Iorga, cel mai mare autor de romane istorice este
Mihail Sadoveanu, cel mai mare sonetist ― Mihail Codreanu. Cea mai mare mișcare
literară de modernizare a culturii românești și de sincronizare a sa cu
spiritualitatea europeană s-a născut și s-a afirmat la Iași ― este vorba de „Junimea” ― și l-a avut în frunte pe un fiu de transilvănean, Ioan
Maiorescu. Acesta, stabilit la Craiova, și-a dat băiatul la școlile bune de la
Brașov, apoi în Germania etc. Fiul acesta, întors în patrie, nu s-a dus nici la
Sibiu, nici la Craiova, nici la Brașov și nici măcar la București, ci la Iași,
acolo unde se edificase prima universitate modernă românească și unde se
făurea, la cel mai înalt nivel, cultura modernă românească. Dacă programul de
modernizare al societății românești l-au făcut pașoptiștii, programul de
modernizare al culturii românești l-au făcut junimiștii, la Iași, și l-au făcut
foarte bine.
De la moldoveni am învățat ce înseamnă sacrificiul pentru țară, de la ei
știu de ce țara trebuie să fie mai presus de fire, știu de ce nu mă pot
niciodată supăra pe țară, de ce țara trebuie să se cheme România și de ce
poporul acesta ― oricum s-ar numi ― este și rămâne poporul român. Tot de la ei
știu ― de la Iorga și Eminescu, de la Miron Costin și Dimitrie Cantemir, de la
Mihai Viteazul, întregitorul de la Iași, de la anonimii din 1374, protectorii
limbii noastre la curia papală, de la țăranii-oșteni morți la Războieni și la Stănilești,
de la boierii apărători ai Tighinei și Bugeacului, de la morții căzuți la
Mărășești și de la plugarii și păstorii din toate timpurile ― că unirea noastră
este prea tânără, că ea abia are o sută de ani încheiați și că ne mai căznim s-o facem și acum. Astfel, pomeniții mari bărbați ai
Moldovei ne transmit să judecăm drept și să nu ne pripim, să nu plecăm urechea
la cârtitorii care îndeamnă la dezbinare. Ce sunt ― exclamă ei, cu înțelepciune
― o sută de ani de unire (șchioapă și ea!) pe lângă un mileniu de dezunire
românească sau de unire prezentă numai în suflete?
Ca să judecăm dacă unirea e bună sau rea, trebuie mai întâi s-o trăim măcar
tot atât timp cât a durat dezbinarea! Acest mesaj despre țară, despre unitate
și despre limbă ni l-au transmis învățații moldoveni. De aceea, se poate spune
că ei au făcut, într-adevăr, cultura românească modernă și ei ne-au învățat ce
este România și cum trebuie făurită ea; dar tot ei ne-au arătat, cu modestie,
că mesajul lor este numai o descifrare, o decriptare a ceea ce a făcuse veacuri
la rând poporul român.
În acest fel, Dumnezeu a răzbunat Moldova cea obidită, cea săracă și
asuprită, Moldova cea atacată și jefuită de tătari și de câți alții, Moldova
frântă de dușmani, cu gropnițele domnești și cu vechile capitale furate de
austrieci, Moldova cea cu Tighina și Căpriana, cu Hotinul și cu Marea cea Mare
înstrăinate, Moldova ceea mereu micșorată, dar niciodată îngenuncheată. Este
acea Moldovă în care până și baciul din Miorița
se resemnase cu moartea! Dar este vorba numai de o moarte simbolică, a trupului, fiindcă spiritul
Moldovei rămâne mereu viu și puternic: sacrificiul Moldovei și al moldovenilor
a născut România și pe români. Iar dacă cele mai frumoase, mai mari și mai
impresionante valori culturale românești sunt făurite de moldoveni, atunci eu,
român fiind, cum să nu mă simt moldovean? Cum să nu laud Suceava și Orheiul,
Academia Mihăileană, actul de la 5 ianuarie 1859 sau înființarea Universității
la 1860, „Luceafărul” scris la 1883
sau „Rapsodia română” a lui Enescu?
Cum să nu mă las „cuprins de acel farmec sfânt” și să mă pătrund de razele
lunii „sara pe deal”?
Moldova este parte integrantă a edificiului național românesc, dar, mai
presus de toate, este făuritoarea, păstrătoarea și întăritoarea culturii
românești și al celui mai valoros tezaur al ei ― limba noastră comună, limba
română. Cel mai înalt imn închinat limbii noastre s-a întruchipat prin creația
lui Mihai Eminescu, moldoveanul, românul, universalul, acela care a ieșit din
toate tiparele și ne-a împins pe toți în nemurire. Când am citit prima oară „Ce-ți doresc eu ție, dulce Românie…”, am
înțeles de ce Mihai Eminescu este mai întâi român ― cel mai vrednic dintre
români ― și de ce abia apoi este moldovean și universal. După ce am învățat
temeinic, pas cu pas, ceea ce au făcut moldovenii pentru români și România, am
înțeles de ce mă sunt moldovean, așa cum ar trebui să fie și să se simtă toți
românii. Moldovenii ne-au dat cea mai profundă lecție de românism!
Academician Ioan-Aurel Pop, Președintele Academiei Române
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu