În efervescența
sărbătoririi Centenarului Marii Uniri a românilor se aud și voci care neagă
legitimitatea înfăptuirilor de atunci, le pun sub semnul întrebării sau le pun
sub semnul unui anumit provizorat. Asemenea opinii, dacă nu sunt rodul relelor
intenții, atunci vin, cu siguranță, pe fondul ignoranței sau al cunoașterii
superficiale, al dorinței de spectacular și de stârnirea interesului unui
public avid de aspecte inedite, nonconformiste, scandaloase chiar.
Numai cunoașterea
detaliată a împrejurărilor din 1918 și a derulărilor istorice de până atunci
pot favoriza puncte de vedere realiste. Pentru aceasta este nevoie nu numai de
pasiune, ci și de pregătire de specialitate, fiindcă istoricul nu se poate baza
pe talent ca artistul, ci pe solide cunoștințe de specialitate și pe o
metodologie adecvată studiului sistematic al trecutului.
La intrarea României în
Primul Război Mondial, țara era formată din Oltenia, Muntenia, Moldova dintre
Carpați și Prut fără Bucovina și Dobrogea (cu partea sa de sud, reunită la
1913). România avea atunci cam 7 milioane de locuitori și circa 137.000 de
kilometri pătrați. Țara se mărginea la est cu Imperiul Rus, la nord și la
vest cu Imperiul Austro-Ungar, la sud-vest cu Serbia (independentă din
1877–1878), iar la sud cu Bulgaria (autonomă din 1878 și independentă din
1908). Cu toți acești vecini, România avea probleme teritoriale, din mai multe
motive, cel mai important fiind atunci, în epoca mișcărilor de emancipare
națională, acela al prezenței multor români (în cazul austro-ungar și rus, a
milioane de români) pe teritoriile acestor state. Față de Bulgaria, România nu
avea, practic, pretenții teritoriale după alăturarea sudului Dobrogei (1913),
dar avea Bulgaria față de România astfel de pretenții, deoarece țara vecină din
sud considera Dobrogea parte integrantă a statului național bulgar, ca
moștenire istorică bulgară. Nici cu Serbia nu erau neapărat probleme la 1916,
dar acestea se conturau tot mai clar spre anul 1918, pe măsură ce unirea
Banatului cu România devenea tot mai probabilă. Marile chestiuni erau legate de
cei doi coloși multinaționali, situați înspre est, nord și vest, în care trăiau
cam 7-8 milioane de români.
Toate revoluțiile și
mișcările ideologice importante din secolul al XIX-lea au fost de emancipare
națională sau au avut ca scop și formarea statelor naționale, mai ales în
Europa Centrală și de Est. Ideea general acceptată de spiritele înaintate de
atunci era aceea că fiecare popor (națiune) are dreptul să aibă propriul stat
național. Pentru aceasta au militat nu numai românii, ci și polonezii, cehii,
slovacii, croații, slovenii, grecii, bulgarii, ucrainenii, albanezii, lituanienii,
letonii, estonii etc. Cei mai înverșunați dușmani ai acestor mișcări de
emancipare a popoarelor erau, firește, marile imperii multinaționale, adică
Rusia, Austro-Ungaria, Germania și Turcia. În momentul declanșării Primului
Război Mondial, se afirma un punct de vedere care părea de necontestat:
succesul mișcărilor de emancipare a popoarelor depindea de rezultatul
conflictului. Natural, și România se gândea foarte serios la acest posibil
rezultat, înainte de a face pasul decisiv spre intrarea în conflict. Dacă
România intra în Tripla Alianță (după cum s-ar fi impus în acord cu
angajamentele secrete luate în 1883) și dacă biruia Tripla Alianță ― sau
Puterile Centrale, în frunte cu Germania și Austro-Ungaria ― atunci ar fi
trebuit să ne mulțumim, eventual, cu Basarabia și să renunțăm la Transilvania
și la Bucovina. Nu-i puteai cere unui aliat să renunțe la o parte din
teritoriul pe care îl socotea al său. Dacă România intra în luptă alături de
Tripla Înțelegere sau Antanta, cum dorea cea mai mare parte a opiniei publice
românești, iar Antanta (în frunte cu Franța, Anglia și Rusia) obținea victoria,
atunci România trebuia să renunțe la Basarabia și să spere obținerea
Transilvaniei și Bucovinei. Era clar că mișcările naționale românești luptau
din interiorul poporului român pentru unirea tuturor provinciilor românești cu
România, numai că decizia de unire a poporului nostru avea nevoie de o
conjunctură internațională favorabilă, ca și de recunoașterea marilor puteri.
Iar rămânerea țării într-o neutralitate perpetuă era imposibilă, în condițiile
desfășurării conflictului armat și ale presiunilor care se exercitau asupra
țării. Prelungirea neutralității putea să fie și o piedică majoră, până la
urmă, chiar în calea înfăptuirii unirii. Astfel, după doi ani de neutralitate,
România a intrat în război ― în ciuda opoziției unor oameni politici
conservatori („germanofilii”) ― în august 1916, de partea Antantei.
În ciuda entuziasmului
inițial aproape unanim, au urmat doi ani de război ― 1917 și 1918 ― plini de
privațiuni, de sacrificii umane, materiale și teritoriale și chiar de pierderi
de speranțe. La un moment dat, în 1917, România părea distrusă, iar visul de
unire părea risipit. Dezamăgirea era așa de mare încât era clar pentru mulți că
și speranța pierise: ocuparea Bucureștilor de trupele invadatoare germane
însemnase mutarea Casei Regale, a guvernului, parlamentului și altor instituții
la Iași; trimiterea tezaurului național la Moscova (1916–1917) a însemnat
irosirea sa până astăzi, în cea mai mare măsură; apărarea disperată a
părții de țară rămase, posibilă în urma victoriilor de la Mărăști, Mărășești și
Oituz (din vara anului 1917), nu a putut fi urmată de o ofensivă
românească, datorită lipsei de sprijin suficient din partea Antantei și
datorită defecțiunii Rusiei, devenite bolșevice; unirea Basarabiei ― o rază de
lumină ― fusese urmată de semnarea păcii separate, de la Buftea–București
(martie–mai 1918), cu Germania; România, ciuntită grav, ar fi trebuit să
aibă obligații față de învingător pentru următoarea sută de ani (adică până în
2018); bolile transmisibile, distrugerile, pierderile de vieți omenești,
lipsurile materiale, sărăcia generalizată se adăugau tuturor celorlalte
nenorociri.
Și totuși, până la urmă,
energiile națiunii și împrejurările internaționale s-au conjugat sub o zodie
favorabilă. În noiembrie 1918, România a denunțat pacea separată impusă de
Germania și a revenit în rândurile Antantei, alături de care intraseră și
Statele Unite. Mișcările de eliberare națională din Bucovina și Transilvania erau
tot mai puternice și mai eficiente, încât, pe fondul lipsei de autoritate a
regimurilor de la finele războiului, s-a putut împlini unirea acestor regiuni
și a populației lor cu România. Instanțele reprezentative și legitime,
întrunite în 27 martie/9 aprilie 1918 la Chișinău („Sfatul Țării”),
în 15/28 noiembrie 1918 la Cernăuți („Congresul General al Bucovinei”) și în 18
noiembrie/1 decembrie 1918 la Alba Iulia („Adunarea Națională a tuturor
Românilor din Transilvania, Banat și Țara Ungurească”), au decis actul unirii
cu Regatul României, de care acesta a luat act și pe care l-a acceptat.
Și totuși, se mai aud
voci interesate, tendențioase, ignorante sau teribiliste, care pun la îndoială
rolul poporului român în decizia de unire. Sunt unii care spun că numai
slăbiciunea vecinilor noștri, adică a Rusiei țariste și apoi sovietice (aflate
în războiul mondial și apoi în războiul civil) și a Austro-Ungariei (înfrânte
în conflagrație), au făcut posibil actul unirii de la 1918. Iar alții spun că
doar marile puteri învingătoare au creat România postbelică sau „România Mare”,
cum i se mai spunea atunci, cu ironie și cu invidie, dar și cu admirație.
Trebuie să fim realiști și să recunoaștem rolul acestor doi factori în
desăvârșirea actelor Marii Uniri. Până la urmă, o analiză atentă ne arată clar,
pe baza izvoarelor, că procesul unirii a fost unul foarte complex, determinat
de mai multe cauze, favorizat și împiedicat sau întârziat de numeroase
împrejurări și coordonate, unele mai bine cunoscute și cercetate, altele mai
puțin. Dar nu se poate să nu vedem și să nu acceptăm factorul principal care a
stat la baza formării statului național unitar român și care este mai vizibil
în întreg secolul de dinaintea anilor 1918–1920, cam de la mișcarea
condusă de Tudor Vladimirescu și până la mișcările din 1918. Este vorba despre
voința de unire a românilor, despre strădania românilor de a-și forma scutul
lor, adăpostul lor, apărătorul lor. Statul național este acea instituție
supremă care organizează, rânduiește, protejează și reprezintă în raporturile
internaționale o națiune. Procesul acesta final de unitate politică românească
s-a clădit pe unitatea etnică și lingvistică a românilor și a fost consolidat
mereu de către elita românilor. Cu alte cuvinte, datorită faptului că marea majoritate
a locuitorilor de la Dunăre, Carpați, Nistru și Marea Neagră vorbeau aceeași
limbă, aveau același nume general, aceeași origine, aceeași credință bizantină,
aceeași cultură, aceleași obiceiuri etc., elitele acestor români au putut clădi
ideile de unitate, au putut educa poporul (în mare măsură analfabet), au putut
pregăti spiritele și au putut crea atitudinile adecvate pentru unitatea
politică națională. Unirea s-a datorat, astfel, în cea mai mare măsură ― cum ar
fi spus Nicolae Bălcescu ― lucrării poporului român asupra lui însuși. În
conștientizarea poporului pentru unitatea națională, liderii au avut, firește ―
ca peste tot ― un rol esențial, dar aceasta nu înseamnă că liderii au „făcut”
sau au „inventat” națiunea și statul național. Românii au avut șansa să aibă
conducători buni, dar acesta a fost tot meritul poporului român în ansamblul
său. Un popor fără elite este unul pierdut, dar nici elitele nu au rost fără
comunitatea cea mare și nici comunitatea fără lideri. Dacă statul numit România
ar fi fost o construcție precum o casă, făcut de vecini, de marile puteri sau
de lideri, atunci acest stat s-ar fi putut forma în chip aleatoriu, din Serbia
și Valahia, de exemplu sau din Transilvania și Rutenia etc. Or România s-a
format din români și pentru români, așa cum Polonia era menită polonezilor,
Lituania lituanienilor, Letonia letonilor, Estonia estonienilor, Cehoslovacia
cehilor și slovacilor, Iugoslavia slavilor de sud etc. Era, evident, un alt
stadiu de evoluție a organizării lumii față de epoca imperiilor și regatelor
multinaționale, un stadiu superior, care considera că orice națiune are dreptul
la statul său național, după principiul autodeterminării.
Marile puteri nu au
făurit România, nici Polonia, nici Lituania etc., ci au recunoscut doar, la
Conferința de Pace de la Paris, din 1919–1920, ceea ce deciseseră popoarele
respective, iar popoarele acelea nu mai voiseră să trăiască nici în Imperiul
Austro-Ungar, nici în Imperiul Țarist, nici în Imperiul German, nici în
Imperiul Otoman, ci în propriile alcătuiri politice. Natural, legitimarea
internațională a noilor realități și, mai ales, a noilor frontiere a fost
extrem de importantă. În cazul României, toți vecinii au recunoscut aceste
granițe, cu o excepție, anume granița de est, de pe Nistru, neacceptată sub
aspect juridic de Rusia sovietică și apoi nici de URSS. Această neacceptare nu
a împiedicat însă existența acestei realități ― adică a prezenței Basarabiei în
cadrul României și a hotarului de pe Nistru ― vreme de peste două decenii
(1918–1940), până la ultimatumul sovietic. Cu alte cuvinte, ceea ce s-a
realizat de facto a contat (adică unirea Basarabiei făcută de români)
și nu ceea ce funcționa, formal, de iure (adică inexistența unui
tratat).
Raporturile României cu
vecinii ― cu o excepție, anume Regatul Sârbilor, Croaților și Slovenilor (din
1929, Iugoslavia) ― nu au fost foarte bune nici în epoca interbelică, dar
România a păstrat mereu dialogul. Rusia, renăscută ca „imperiu roșu”, și-a continuat
pretențiile teritoriale, Ungaria a trecut la o politică revizionistă fățișă, în
conivență cu Germania și Italia, iar Bulgaria și-a reiterat pretențiile
teritoriale. România însă, în ciuda cedărilor din 1940 și 1944–1947, a rămas și
și-a păstrat, în linii mari, arhitectura de la 1918, semn al statorniciei unui
proiect realist de țară.
Academician Ioan Aurel-Pop,
Președintele Academiei Române
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu