În jurul Romei eterne s-a ridicat cu timpul un edificiu politic
impresionant. Statul roman propriu-zis are o existenţă continuă de
circa un mileniu şi un sfert, dacă facem abstracţie de Imperiul Roman
de Răsărit (476-1453), care a mai dăinuit un mileniu sub acelaşi nume oficial (de
Imperiul Roman) şi cu cetăţenii săi numiţi tot romani (romei). Astfel statul
roman sau de model roman a trăit, fără întrerupere, circa 2.250 de ani (două milenii şi
un sfert), caz unic în istoria lumii.
Vag şi mitic, se spune că secretul acestei longevităţi sunt
cumpătarea şi spiritul de sacrificiu, bazate pe credinţa că nimic
durabil nu se poate obţine pe lumea asta fără muncă şi fără jertfă.
Astfel, de exemplu, se vede cum Roma regală s-a fondat pe sângele
fratelui, Remus, Roma republicană pe sângele fiilor lui Brutus, iar Roma
imperială pe sângele tatălui, Caesar. Și poporul român a păstrat această
credinţă, reflectată în povestea genezei Mănăstirii Argeşului, în legenda
meşterului Manole. Statul roman a pornit de la un mic oraş şi a ajuns
să domine toată Peninsula Italică, să cucerească întreg
Bazinul Mediteranei şi să se întindă apoi, după niciun mileniu
de existenţă, pe trei continente. Mai întâi, romanii au purtat războaie de
apărare cu etruscii, cu galii, cu grecii şi cu punii (fenicienii de la
Cartagina). De războaiele cu etruscii (situaţi cu baza în Toscana de azi,
numită atunci Etruria) se leagă numele eroilor romani Horatius Colcles
― care a apărat un pod peste Tibru în faţa întregii armate etrusce conduse de
regele Porsenna ― şi Mucius Scaevola ― cel care şi-a ars mâna
dreaptă pe o făclie fără să dea vreun semn de durere, spre a-şi
dovedi curajul şi demnitatea înaintea aceluiaşi rege. Conflictul cu galii
jefuitori ai Romei a scos în prim-plan persoana căpeteniei Brennus, plătit în
aur de romani ca să ridice asediul; când romanii au reclamat falsificarea
greutăţilor de măsurare a cantităţii de aur, Brennus şi-ar fi aruncat şi
sabia pe talgerul cântarului, strigând: „Vae victis!” („Vai de învinşi”).
Ofensa a fost însă îndată răzbunată de Marcus Furius Camillus,
purtat în triumf de patru ori şi socotit al doilea întemeietor al Romei.
De mare impact s-au dovedit războaiele punice, în vremea cărora generalul
cartaginez Hannibal a supus o mare parte a Italiei şi a ameninţat Roma („Hannibal
ante portas!”, adică „Hannibal înaintea porţilor!”).
Războaiele clasice de cucerire duse de romani au fost cele cu etruscii,
sabinii, samniţii şi latinii, pentru înstăpânirea lor asupra centrului
peninsulei; apoi cu grecii, pentru ocuparea sudului Italiei, numit atunci „Grecia
Mare”; nordul a fost preluat în urma luptelor cu galii, regiunea numindu-se „Galia
cisalpină” sau „Galia de dincoace de munţi”; în fine, bazinul Mediteranei a
fost înglobat Romei într-un interval de două secole şi jumătate (270-30
î. Hr.), în timpul republicii, când s-a atins şi apogeul dezvoltării
statului roman. Fireşte, imperiul a crescut mereu până în secolul al
II-lea d. Hr., dar se
intrase deja în faza decăderii. Maxima extensiune a statului roman s-a atins în
timpul lui Traian (98-117 d. Hr.), când puterea Romei se întindea pe trei
continente, de la Oceanul Atlantic în vest până la Tigru şi Eufrat în
est şi din nisipurile fierbinţi ale Africii în sud până în ceţurile
reci ale Britanniei în nord. Marea Mediterană ajunsese un „lac” al
Romei şi era numită „Mare Internum” sau „Mare Nostrum”.
Natural, astăzi, toată această întindere de loc are o cu totul
altă configuraţie, dar latinitatea a rămas vie
după două milenii şi domină, în multe privinţe, planeta. În ce
fel? Nu se ştie exact cât de întinsă a fost romanitatea
etnică în momentul căderii Romei, dar unul dintre cele trei mari grupuri
de popoare europene de astăzi este marcat de popoarele romanice: italienii,
francezii, spaniolii, românii, portughezii, catalanii, provensalii,
retoromanii, friulanii, sarzii etc. Mai mult, la finele Evului Mediu, în urma marilor
descoperiri geografice, latinitatea s-a extins dincolo de Europa şi a
ajuns să domine în America Latină (numită tocmai de aceea aşa!) şi în
vaste regiuni din Africa şi Asia. Astăzi, cea mai răspândită
limbă maternă din lume nu este engleza şi nici chineza ― cum se
crede îndeobşte ―, ci spaniola! În China sunt vreo 60 de naţionalităţi şi
se vorbesc numeroase limbi. Iar engleza este înţeleasă şi chiar
vorbită de cei mai mulţi oameni, dar nu ca limbă maternă, ci ca
limbă de comunicare. Și mai interesant este un alt lucru: circa 60% dintre
cuvintele limbii engleze ― cea mai răspândită limbă de comunicare de pe
Pământ ― sunt de origine latină (intrate în limba lui Shakespeare prin
mijlocirea francezei, care a fost limba curţii Angliei vreme de mai bine de trei
secole). Sub aspect artistic, al moştenirii culturale, cele mai multe monumente
aflate sub protecţia UNESCO din lume sunt în Italia (51), apoi în China (48),
în Spania (44) şi în Franţa (41). Dintre aceste patru ţări, trei sunt
romanice şi însumează aproape 150 de monumente dintre cele peste
1.000 protejate de UNESCO în lume. În Uniunea Europeană, principalele
destinaţii turistice sunt, în ordine, Spania, Italia, Franţa, adică cele
mai importante ţări latine, iar ţara cu cele mai mari venituri nete
din turism este Spania (în 2014, 35,4 miliarde de euro).
Cu alte cuvinte, latinitatea a făurit cultură şi civilizaţie în
această lume, a construit modele de urmat, a dat măsura lucrurilor. De
multe ori, oamenii se lasă mânaţi de aparenţe şi apreciază, în primul
rând, aspectele pragmatice, de succes facil şi imediat. De ce nu am
accepta să trecem de la aparenţe la esenţe, de la forme la fonduri, de la
fenomen la conţinut? Romanii au lăsat în urma lor o civilizaţie perenă, apreciată de
mulţi şi, mai ales, de inamicii lor, care i-au copiat şi, astfel, au
supravieţuit. De ce s-a întâmplat acest lucru este foarte greu de spus,
fiindcă istoricii, ca toţi oamenii, sunt mărginiţi în cunoaşterea lor. Dar
o explicaţie există, deşi ea necesită lămuriri ulterioare: romanii au fost mari
cuceritori, dar şi mai mari decât cuceritori au fost
organizatori şi şi mai mari decât organizatori au fost legislatori!
De aceea, pe unde au trecut, au lăsat lege şi ordine şi, împreună cu
ele, statornicie. Faptul acesta explică, între altele, de ce latinitatea
trăieşte şi astăzi.
Academician Ioan-Aurel Pop, Președintele Academiei Române
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu