Nicolae Iorga,
moldoveanul, este unul dintre marii artizani ai unirii noastre politice și un
teoretician al ideii de a fi român, al românismului. De aceea, de câte ori voi
avea ocazia, la Universitatea Populară de la Vălenii de Munte, voi vorbi despre
unitatea românească, despre coagularea românității, așa cum, odinioară, Cato
cel Bătrân vorbea mereu despre Cartagina. Dar, înainte de aceasta, vreau să vă
reamintesc despre un alt episod.
În 8 august
1870, s-a consumat ca o lumânare subțire „Republica de la Ploiești” și unii
și-au amintit acum despre aceasta și chiar au comentat evenimentul. Un
„analist” a găsit și cauza declanșării efemerei mișcări, anume lipsa de
tradiție monarhică la români. Cu alte cuvinte, Candiano Popescu și acoliții săi
ar fi declanșat acțiunea pentru că românii nu erau obișnuiți cu monarhia!
Explicație mai absurdă este greu de imaginat, în condițiile în care Țările
Române erau monarhii cel puțin din secolul al XIV-lea încoace...
Nici unirea
politică a românilor nu a fost scutită de motivații fanteziste și chiar
iraționale. Mai nou, ne dăm toți cu părerea, fie că ne pricepem fie că nu ne
pricepem. Despre unirea noastră de la 1918 s-a spus și s-a scris că ne-au
făcut-o străinii, că ea s-a datorat Primului Război Mondial, ori alierii
noastre cu țările Antantei, ori victoriei în război a Antantei, sau căderii
imperiilor din regiune, ori lui Lenin care ne-ar fi aruncat în brațe Basarabia,
sau președintelui american Woodrow Wilson (fiindcă a recunoscut principiul
autodeterminării) etc. Toate acestea vor fi avut cu siguranță un rol în Marea Unire,
dar lipsește din această ecuație elementul esențial, anume poporul român sau
națiunea română. Despre rolul românilor în unirea de la 1918 se vorbește mai
puțin, fiindcă nu dă bine.
S-a vorbit
mult despre această unire în anii din urmă, încât unii, tot auzind astfel de
vorbe și frânturi de asemenea vorbe, s-au săturat de ideea unirii. Unora li s-a
făcut lehamite pur și simplu, altora li s-a sfârșit răbdarea din interes. Cele
mai mari erori în domeniul istoriei se fac din ignoranță, dar se perpetuează, cel
mai adesea, din interes. Nu demult, apărea într-un ziar de mare tiraj și cu
îndelungată tradiție, un articol care începea cu formula „Mitul conștiinței
naționale la români” și care avea un paragraf cu titlul „Românii au fost români
de acum 150 de ani”. Altfel spus, locuitorii acestor spații de la Dunăre și de
la Carpați ar fi devenit români pe la 1850-1860. Dar oare ce erau românii
înainte de a fi fost români? Sau erau români și nu știau asta? Dar atunci
francezii cum de erau francezi pe la 1300, sub Filip al IV-lea cel Frumos? Dar
grecii cum puteau să fie greci deopotrivă pe vremea lui Pericle (secolul al
V-lea î. Hr.) și la căderea Constantinopolului în 1453? Sau ungurii cum puteau
să fie unguri la anul 1000, sub primul lor rege, Ștefan I? Întrebările acestea
nu sunt fără sens, pentru că se poate să existe comunități de oameni pe lumea
asta fără ca acestea să aibă conștiință de sine, adică fără ca acei oameni să
fie convinși că formează respectiva comunitate. Nu este acesta cazul
etnicității decât în mică măsură, fiindcă popoarele, atunci când sunt deplin
formate ca realități, dobândesc, prin elitele lor, și conștiința acestei
existențe.
La fel, tot
repetând la infinit, în anul 2018, „România 100”, unii au ajuns să creadă că
țara există de numai un secol. Recent, un lider maghiar de prim rang din
România, agasat de Ziua Națională, dar și de manifestările (unele repetitive și
gălăgioase) legate de centenarul Marii Uniri, a spus nu numai că maghiarii nu
au ce să sărbătorească și că, dimpotrivă, trebuie să se afle de sărbătoarea
românilor în doliu, dar și că ungurii ar fi de o mie de ani în Transilvania (ca
stăpâni, probabil), pe când românii doar de o sută de ani. Sigur, afirmațiile
exprimă multă durere, frustrare, regret după epoca de glorie ungară, după
Regatul Sfântului Ștefan, ceea ce ar fi cumva firesc, dar exprimă și nemăsurat
orgoliu, dispreț față de românii care ar beneficia de Transilvania pe nedrept
și care ar fi necivilizați și incapabili. Faptul că maghiarii nu au ce să
sărbătorească la 1 Decembrie este de înțeles și ar trebui să fie de acceptat
pentru oricine – tocmai prin prisma educației primite de maghiari –, dar de
aici până la sfidare este cale lungă. Lipsa motivelor de sărbătoare este
perfect compatibilă cu acceptarea valorilor celuilalt, însă respectarea zilei
naționale este, conform principiilor de drept, o obligație a oricărui cetățean
din oricare stat.
Titlurile și
afirmațiile șocante de mai sus au, însă, alt rost decât acela de lămurire a
unor adevăruri din trecut. Prin formularea și poziționarea lor în pagină, ele
asigură succesul de receptare. Se întâmplă aceasta fiindcă mulți sunt curioși –
din varii motive – să vadă ce se ascunde sub astfel de vorbe. Aparent, România
este o țară tânără, nucleul său fiind format abia la 1859. Evident că, la cei
160 de ani trecuți de la unirea celor două principate românești, ne întrebăm
mulți dintre noi cum s-au petrecut lucrurile, ce sentimente aveau atunci
românii, dacă ei formau sau nu o națiune, dacă țara unită s-a făcut pentru ei
sau pentru alții, dacă actul l-au înfăptuit românii ori le-a fost făcut cadou
de către marile puteri etc. În chestiunea națiunii române și a conștiinței
apartenenței românilor la poporul lor, lucrurile par lămurite demult, dar –
după cum se vede – nu sunt. Totuși, nu este nevoie să fii istoric de meserie ca
să poți ajunge la câteva concluzii simple, fără să te lași amăgit.
Grupurile de
oameni sunt deosebite unele de altele de când este lumea, iar un motiv al
acestor diferențe a fost – tot din vremuri imemoriale – limba. Din clipa în
care anumiți oameni și-au dat seama că vorbesc altă limbă în raport cu alți
oameni și au conștientizat acest lucru și la nivelul grupului s-au pus bazele
etniilor, ginților sau neamurilor, așa cum sunt ele numite și în Biblie
(„limbile cele păgâne”). Românii știau că sunt români încă de la finalul
etnogenezei, așa cum francezii știau că erau francezi, ungurii că erau unguri
sau rușii că erau ruși. Evident, nu toți se gândeau la acest lucru și nu toți
conștientizau mărimea comunității etnice în care trăiau, nici forța sa și nici
problemele sale. Dar au existat de timpuriu – adică de la începutul mileniului
al II-lea al erei creștine – membri ai elitei, români și străini deopotrivă –
care știau ce înseamnă să fii român, care știau că românii sunt de obârșie de
la Roma, că vorbesc o limbă asemănătoare latinei și altor limbi romanice, că
sunt de credință creștină răsăriteană etc. Știința singură nu este însă
suficientă pentru acțiunea desfășurată în numele unității. Secole la rând,
unitatea românilor de care erau conștienți anumiți intelectuali și oameni
politici, s-a menținut la nivel pasiv și constatativ, fără să nască atitudini
practice. Românii, ca și restul omenirii, aveau atunci alte probleme și alte
priorități. Totuși, la 1234, de exemplu, în Episcopatul Cumanilor, creat de
papalitate în regiunile extracarpatice, întins cam din regiunea Bacăului și din
Vrancea până prin Prahova, Dâmbovița și Argeș, existau mai multe „popoare”
numite români, care aveau din sânul lor mai mulți episcopi „falși” sau „schismatici”
(deoarece țineau de „ritul grecilor”) și cărora li se închinau românii. Mai
mult, nu doar românii îl ocoleau pe episcopul și pe preoții catolici, dar și
alții, veniți din Transilvania și Ungaria care se alăturau românilor și care,
formând „un singur popor” cu pomeniții români, primeau sfintele taine tot de la
episcopii bizantini menționați. Cu alte cuvinte, o acțiune prozelită îndreptată
contra românilor se întorcea contra inițiatorilor. La fel, prin anii 1370,
românii de la hotarele Regatului Ungariei, „dinspre tătari” (adică din Moldova
de mai târziu), nu erau mulțumiți cu predicile preoților unguri și cereau
slujitori ai Domnului „cunoscători ai limbii națiunii lor”, adică ai limbii
române. Limba apare pentru prima oară ca argument al unității românești.
În secolul al
XVI-lea, sunt consemnate primele acțiuni sau posibile acțiuni politice în
numele unității românești. Astfel, la finele domniei lui Petru Rareș, o comisie
austriacă de investigație consemnează posibilitatea unirii Maramureșului cu Moldova,
dintr-un motiv foarte simplu: „fiindcă cea mai mare parte dintre locuitorii
comitatului Maramureș sunt români, și deoarece se potrivesc cu moldovenii la
limbă, la religie și la obiceiuri”. Or, toate aceste argumente fac parte din
etnicitate și arată o anumită conștiință de grup, bine sedimentată în jurul
anilor 1550. Nicolaus Olahus (adică Nicolae Românul) murea la 1568, în
calitatea lui de arhiepiscop primat și de regent al Ungariei habsburgice, iar
episcopul de Oradea, Francisc Forgach, răsufla ușurat și devenea cinic:
„Arhiepiscopul de cea mai joasă speță, născut din tată român și înălțat, din
ură împotriva celorlalți, la cel mai înalt rang, s-a zbătut să păstreze regența
și sigiliul regesc. Căci el deținea toate aceste demnități foarte înalte, spre
grava ofensă a tuturor, deoarece ocupa în mod rușinos, dregătoriile și
rangurile multora”. Pentru Forgach nu mai contau nici solidaritatea
confesională, nici ierarhia, nici erudiția de amploare europeană, nici
calitatea de catolic și de umanist, nici slujirea cu devotament a Ungariei de
către Olahus, ci doar originile sale românești. Cu alte cuvinte, în a doua
jumătate a secolului al XVI-lea, este conștientizată etnicitatea românească de
neromâni.
La fel, la intrarea lui Mihai Viteazul în Transilvania, în toamna anului 1599, cronicarul umanist Szamosközi István (Zamosius) pune ridicarea la luptă a românilor pe seama solidarității de tip etnic: „Într-adevăr, la vestea luptei nefericite <de la Șelimbăr, din 28 octombrie 1599>, care s-a răspândit foarte rapid în întreaga țară, națiunea românilor, care locuiește în fiecare din satele și cătunele Transilvaniei, complotând peste tot, s-a unit cu poporul venit <din Țara Românească> și, atât împreună cât și separat, au prădat în lungul și în latul țării. Căci încurajați de încrederea că aveau un domn din neamul lor [...], au ocupat drumurile și au ucis pretutindeni [...]. Acum, fiind încurajată nebunia lor de principele român și sporindu-le îndrăzneala din pricina războiului [...], cu atât mai multă cruzime au atacat cu acest prilej, cu cât anterior, când țara era liniștită, dovediți prin decizii judecătorești cu vreo faptă rea, erau pedepsiți cu cele mai grele pedepse. Peste tot, spânzurătoarele, butucii, securile, cârligele, funiile și toate locurile de osândă erau pline mai mult de români”. Ce reiese din textul de mai sus? Că românii ardeleni – cei mai mulți țărani – erau nu numai convinși că sunt români, diferiți de etnia liderilor politici ai Transilvaniei, ci și că principele român era unul de-al lor, că i-ar putea înțelege și sprijini tocmai în temeiul apartenenței comune la același popor.
La fel, la intrarea lui Mihai Viteazul în Transilvania, în toamna anului 1599, cronicarul umanist Szamosközi István (Zamosius) pune ridicarea la luptă a românilor pe seama solidarității de tip etnic: „Într-adevăr, la vestea luptei nefericite <de la Șelimbăr, din 28 octombrie 1599>, care s-a răspândit foarte rapid în întreaga țară, națiunea românilor, care locuiește în fiecare din satele și cătunele Transilvaniei, complotând peste tot, s-a unit cu poporul venit <din Țara Românească> și, atât împreună cât și separat, au prădat în lungul și în latul țării. Căci încurajați de încrederea că aveau un domn din neamul lor [...], au ocupat drumurile și au ucis pretutindeni [...]. Acum, fiind încurajată nebunia lor de principele român și sporindu-le îndrăzneala din pricina războiului [...], cu atât mai multă cruzime au atacat cu acest prilej, cu cât anterior, când țara era liniștită, dovediți prin decizii judecătorești cu vreo faptă rea, erau pedepsiți cu cele mai grele pedepse. Peste tot, spânzurătoarele, butucii, securile, cârligele, funiile și toate locurile de osândă erau pline mai mult de români”. Ce reiese din textul de mai sus? Că românii ardeleni – cei mai mulți țărani – erau nu numai convinși că sunt români, diferiți de etnia liderilor politici ai Transilvaniei, ci și că principele român era unul de-al lor, că i-ar putea înțelege și sprijini tocmai în temeiul apartenenței comune la același popor.
Opinii
asemănătoare au exprimat și cronicarii Somogyi Ambrus (Ambrosius Simigianus) și
Georg Krauss, cronicarul anonim de la Prejmer și alții. Somogyi subliniază că
s-au răsculat românii, care-i prindeau și-i jefuiau pe unguri, iar Krauss
vorbește despre „românii murdari, hoți, ucigași, răsculați în acel timp,
deoarece Tiranul era de națiunea lor, adică un român”. Mikó Ferenc spune că
nobilii maghiari erau „îngroziți de stăpânirea românească” a lui Mihai
Viteazul. Este adevărat că Mihai nu a unit Transilvania și Moldova ca să creeze
România – era prea devreme pentru un asemenea act – dar a trezit în epocă
sentimente de solidaritate românească care nu au putut fi uitate și care l-au
transformat ulterior pe învingătorul de la Șelimbăr în erou național.
Este adevărat
că intelectualii români au răspândit ideile latinității, ale unității și ale
solidarității în rândul poporului; este adevărat că edificiul numit România s-a
construit prin efortul unor elite conștiente și responsabile, care au plănuit
opera politică națională. Nu era o mare filosofie să-ți dai seama că o
comunitate națională, spre a dăinui, are nevoie de un scut, de un adăpost,
adică de statul național care s-o organizeze, s-o apere, s-o protejeze și s-o
reprezinte în raporturile internaționale. Națiunea română nu s-a construit din
nimic, ci din secolele multe și îndelungi de lucrare a poporului român asupra
lui însuși. Elitele nu pot construi din nimic o națiune, dar pot organiza o
națiune. Așa cum biserica de la Densuș este făcută din materiale romane, la fel
edificiul numit națiune modernă – organizat și fortificat de elitele noastre
politice și intelectuale – are drept pietre de temelie și cărămizi „năzuințe,
doruri, vise, ure, patime, nevoi” (Alexandru Davila), care vin toate din
„datina străbună”, adică din adâncul existenței acestui popor.
Sunt
specialiști care consideră națiunea o realitate genuină, născută din firescul
evoluției unor comunități etnice și alții care cred că națiunea este un
construct cultural, inventat de elite. Iar dintre aceia care spun că națiunile
există aievea, sunt unii care cred că națiunile sunt realități civice (că poți
fi membru al unei națiuni prin simpla voință de aderare și prin obținerea de
documente adecvate) și alții care cred că națiunile sunt realități organice,
formate treptat, în timp, prin acumulări succesive. Nu este însă nevoie să fii
istoric ca să te convingi că lucrurile nu sunt atât de tranșante cum le-ar dori
anumiți teoreticieni. Națiunile se nasc și se fac în același timp. Dacă
„Părinții Patriei” americane nu ar fi avut în urma lor circa două secole de
acumulări în istoria coloniilor engleze, nu ar fi putut să construiască din
nimic o „națiune” pe la 1776-1783. Experiența americană i-a făcut pe unii să
creadă că națiunea se confundă cu statul, ceea ce, pentru multe popoare
europene părea, în chip natural, lipsit de sens. Noi, românii, ca și germanii,
ca și italienii, ca și polonezii, ca și cehii, ca și slovacii etc., ne-am construit
națiunile (adică solidaritățile moderne) fără să avem state unitare, adică fără
să avem scutul politic necesar pentru aceste comunități. O națiune închegată
poate trăi vremelnic în mai multe state, dar nu poate face acest lucru pentru
eternitate, fiindcă părțile risipite sub aspect politic se pierd treptat, se
transformă ori se topesc în sânul altor națiuni. Unii români au înțeles acest
lucru încă de la începuturile Epocii Moderne, iar majoritatea românilor a
conștientizat esența unirii politice abia în secolul al XIX-lea. Atunci, pe
fondul realităților existente și care însemnau unitatea de origine, de limbă,
de nume, de credință, de cultură, de tradiții, intelectualii școliți în
Occident, aflați la curent cu marile transformări din Europa, au susținut, au
promovat, au predicat și au construit unitatea națională. Momentul 1859 a fost
posibil datorită antecedentelor sale istorice îndepărtate, dar și datorită
inteligenței elitei noastre care a acționat corect în deceniul 1848-1859. Actul
de la 24 ianuarie s-a realizat cu succes în urma îmbinării judicioase dintre
factorul intern și cel extern, dintre interesele marilor puteri și interesele
naționale românești. Marile puteri occidentale aveau nevoie de un pion puternic
care să susțină interesele lor la Dunărea de Jos, în coasta Turciei, Austriei
și Rusiei, iar liderii români voiau un viitor pentru națiunea lor, iar acest
viitor era de neimaginat fără sincronizarea cu Europa, fără întoarcerea la
rădăcini, fără pătrunderea în șuvoiul istoriei de succes. O națiune mică precum
cea română nu avea cum să-și decidă singură destinul – pentru că risca să fie
strivită – dar nici nu a stat pasivă, la cheremul marilor puteri. Dubla alegere
a prințului Alexandru Ioan Cuza, obținerea recunoașterii dublei alegeri, unificarea
instituțiilor, marile reforme ale modernizării nu au fost creații ale marilor
puteri, ci întruchipări ale voinței naționale românești. La fel, de la
împiedicarea divizării țării prin aducerea principelui străin, de la adoptarea
Constituției (1866), a monedei naționale (1867), de la crearea Academiei Române
(1866), de la proclamarea și cucerirea independenței de stat (1877-1878) și de
la unirea Dobrogei (1878), de la făurirea Băncii Naționale (1880), de la
instituirea Regatului României (1881) și de la obținerea autocefaliei Bisericii
Ortodoxe Române în 1885 până la unirea provinciilor românești cu Țara la 1918,
nimic nu a venit drept dar din partea mai marilor lumii. Evident, românii nu au
putut acționa singuri și nici în opoziție permanentă și totală cu marile
puteri, dar au existat momente decisive – precum cele evocate mai sus – când
și-au luat soarta în mâini. Cel mai bine s-a văzut acest lucru atunci când, pe
calea deschisă de Congresul de Pace de la Paris (1856), adunările ad-hoc au
decis unirea la 1857, unire restricționată de marile puteri prin Convenția de
la Paris din 1858 și înfăptuită de români prin dubla alegere din 5 și 24
ianuarie 1859.
Poate că
astăzi, când trăim vremuri grele, când ni se repetă mereu că trăim vremuri
grele și când suntem sau părem mai risipiți ca niciodată, când educația nu mai
este pusă la temelia succesului în viață și când elevii și studenții sunt
învățați de părinți și de profesori că nu se pot instrui și realiza la casa
lor, ne vine greu să credem acea concentrare de energie românească dintre 1848
și 1918. Ne întrebăm – unii dintre noi – dacă toate au fost aievea și dacă nu
cumva alții ne-au dăruit toate acele mari împliniri. Acest sentiment de
ticăloșire și de nimicnicie face parte din existența noastră tragică – cum ar
spune un mare filosof – dar nu trebuie să ne poată copleși. Ne-am purtat crucea
ca popor și ca națiune prin această lume în epoci întunecate, ne-am văzut
satele arse și risipite, ne-am plâns fiii și părinții sacrificați, ne-am trezit
cu limba înstrăinată și cu istoria hulită, dar nu ne-am plecat niciodată
definitiv.
Istoria unirii
noastre este istoria viețuirii noastre, iar unirea politică din secolele al
XIX-lea și al XX-lea a fost mărturia puterii unei națiuni renăscute. De la 1859
încoace, provinciile înstrăinate au avut o țară unită spre care să privească,
iar de la 1877-1878 au avut o Românie independentă ajunsă în curând regat, o
Românie nu doar spre care să privească, ci căreia să i se alăture în actul
Marii Uniri. România s-a clădit dinspre trecut, cu privirea ațintită spre
viitor.
Academician Ioan Aurel-Pop, Președintele Academiei Române
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu